نقش فرانگاره در ادراک تصویر
نویسندگان
چکیده مقاله:
موضوع ارتباط از دیرباز یکی از مسائل آدمی بوده است و توان بشر برای ایجاد ارتباط و تفاهم با دیگران بخش مهمی از هویت او به عنوان انسان را شکل داده است. این نوشته به تبیین واژههای مرتبط با فهم و پیشفهم و ارتباط آن با تصویر پرداخته و موضوع ارتباط را مد نظر قرارداده است؛ سپس با مداقه در مفهوم فهم ادعا میکند هر نگاه و هر فهم، حاصل پردازش ذهن بیننده و متاثر از تجربیات پیشین او است. هیچ فهمی بدون پیشفهم و هیچ نگارهای فارغ از تاثیر فرانگاره صورت نمیگیرد و پیش از آن که فرمی بر روی کاغذ وجود داشته باشد تصویرهایی در ذهن بیننده موجود است. این نوشته با تبیین واژهی فرانگاره از روش تحقیق علمی در علوم اجتماعی در 7 مرحله استفاده کرده و فرانگارههای ذهنی مخاطبین را مورد تحلیل قرار داده است. در این نوشته با انجام یک پژوهش تصویری، کیفیت غیر قابل اندازهگیری فهم، تبدیل به کمیت قابل اندازهگیری شده است.
منابع مشابه
تصویر، ایماژ (پی انگاره) و ادراک بصری
تصویرسازی دارای ویژگی بصری و ساده ترین راه انگاشتن است که فرایند دیداری نمودن تصورات را به کار میبندد. ایماژ همچون رسانهای است که تأثیر و فرایند بازنمایی توانشهای عاطفی را بر الگوهای دیداری و فرهنگی تصویرپردازی میکند؛ شاید بهترین و کوتاهترین تعریف برای ایماژ جهاننگری تصویری و ذهنی است. در این مقاله آنجا که مقصود از ایماژ چیزی فراتر از تصویر محض است، برابرنهادهی «پیانگاره» انتخاب شدهاست....
متن کاملنقش تصویر در تاویل متن
تحلیل و بررسی تصاویر خلق شده توسط هر یک از شاعران، مشخص کنندهی نوع نگرش آنها نسبت به پیرامون خویش است. در این میان نقش هنرهای بیانی و تمهیدات ادبی و صور خیال در راستای ساختن این تصاویر، انکار ناشدنی و پر اهمیت است. تشبیه، از جمله هنرهای اصلی علم بیان که خود زیر ساخت صنایع بلاغی دیگر همچون استعاره نیز هست، برگرفته از ذهن خلاقِ سازندهی خویش، گسترهای از سادگی و تکرار تا تازگی و ابداع را در بر م...
متن کاملگذر معنا از نگاره به فرانگاره
تفسیر، فرایندی است که هدف از آن رسیدن به فهم است. هدف از تفسیر، درک معنای اشکال و یافتن پیامی است که آنها میخواهند به انسان منتقل سازند. از نقطه نظر گادامر، ایماژها بیانی مبتنی بر مشارکت بیننده/تاویلگر در روند شکلگیری تصویر هستند و از این رو امکان جدایی ابژه و تاویلگر وجود ندارد. هم تصویر و هم بیننده هنگام تجربه تولید ایماژ تغییر مییابند. ایماژ موضوعی ثابت و ایستا نیست بلکه ادراکی است که ...
متن کاملنقش تصویر در تاویل متن
تحلیل و بررسی تصاویر خلق شده توسط هر یک از شاعران، مشخص کننده ی نوع نگرش آن ها نسبت به پیرامون خویش است. در این میان نقش هنرهای بیانی و تمهیدات ادبی و صور خیال در راستای ساختن این تصاویر، انکار ناشدنی و پر اهمیت است. تشبیه، از جمله هنرهای اصلی علم بیان که خود زیر ساخت صنایع بلاغی دیگر همچون استعاره نیز هست، برگرفته از ذهن خلاقِ سازنده ی خویش، گستره ای از سادگی و تکرار تا تازگی و ابداع را در بر م...
متن کاملتأثیر تصویر ذهنی گردشگران بر ارزش ادراک شده از شهرهای ساحلی دریای خزر با تاکید بر نقش واسط کیفیت عوامل ادراک شده
در سالهای اخیر، لزوم تحقیق و بررسی اثرات مثبت توسعه گردشگری به خوبی احساس میشود. تسهیلات مناسب میتواند وسیلهای برای بهبود تصویر مقصد، حس مباهات و افتخار مردم منطقه باشد. توسعه گردشگری در شهرها و روستاهای شمالی میتواند اثرات بلندمدتی را بر اقتصاد محلی، زیرساختها، جنبههای فرهنگی- اجتماعی و تجاری داشته باشد و به عنوان عاملی مؤثر برای توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی (افزایش درآمدها و اشتغالزای...
متن کاملنقش تصویر سازمانی ادراک شده بر مدیریت تغییر کارکنان سازمانهای ورزشی شهر اصفهان با میانجیگری هوش هیجانی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر بوده که بر همین اساس نمونه ای به تعداد 256 نفر بصورت تصاد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 3
صفحات 21- 34
تاریخ انتشار 2016-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023